ontvetten van tin voor het verven

• Louisa

ik heb op de beurs van die tinnen miniaturen gekocht (warwick) die je zelf kunt verven met verf, maar je moest eerst ontvetten, ik weet niet meer hoe dat moest, ,moet je ontvetten met terpentine? Of met wat anders voor je gaat verven? alvast bedankt

• Bert

hoi,

met wat wil je ze schilderen en wat voor kleur ? ga je bijv in het goud of zilver aan de gang kan je ze veel mooier maken door bijv paar velletjes bladgoud of zilver .. of bronsblaadjes op te lossen in wat salpeterzuur !!! ( pas wel op dit spul in giftig) en doe dit vooral buiten als er wat wind staat

in een klein bakje waar het voorwerp helemaal inpast en ondergedompeld kan worden wat salpeter zuur doen .. zilver goud of brons toevoegen goed en vooral heel voozichtig roeren ( handshoenen dragen !!! als alles goed is opgelost.. voorwerp onderdompelen aan een dun draadje en even laten liggen eruit halen en laten aflekken op papier .. goed laten drogen en je hebt of zilver goud of brons ….

als je het niet snapt me maar even mailen dan leg ik het nog een keertje uit

• elly

Als je gewoon gaat schilderen : ontvetten in een gezellig warm soppie met afwasmiddel. Is echt voldoende. Daarna kun je met (acryl)verf werken of andere mooie dingen doen.

Ook even bijschuren als er op de naad van de gietmal nog uitsteeksels zitten ( zie je some ). Aangezien het zacht metaal is , gaat dat helemaal goed.