Waar begin je mee?

• Astrid

Hallo poppenhuis-liefhebbers,

Ik ben voornemens een huis voor mijn dochter te gaan maken.

Echter als volkomen leek weet ik niet waarmee te beginnen.

Begin je met de vloeren en wanden of met de meubels?

Of met heel iets anders?

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt.

Astrid

• fantasyli

begin met een huis ;)

dan doe ik altijd de plafonts witten

dan de vloeren die liggen bij mij los zodat de electriciteit eronder weggewerkt kan worden

dan de muren

en dan pas de meubels en assesoires

• Astrid 2

Hoi Astrid,

Waar je ook op moet letten is de leeftijd van de persoon waarvoor je iets maakt, moet er mee gespeeld kunnen worden of is het voor de sier, aan de hand daarvan weet je dan alvast welke richting je op moet qua degelijkheid van je huis en je meubeltjes.

groetjes van andere Astrid.

• bert

plafonds ! eerste , zeker als je een huis neemt of gaat maken kan je het namelijk voor je het dak monteerd op zijn kop zetten dus de plafonds worden dan tijdelijk je vloeren.. alles schilderen en event lijsten aanbrengen , dan de muren en als laatste altijd je vloeren ga je namelijk nog wat bijwerken in het huis met verf bijv.. zul je altijd zien dat er verf op je mooie vloer strand ( ik spreek uit ervaring heheh )

ook is het handig om als je gaat beginnen met de binnenkant.. de achterwanden eerst doen . op deze wijze kan je het huis namelijk op zijn achterkant leggen en werk je er van boven uit in erg handig !

ook kun je alle wanden voorzien van een soort voorzetwand van heel dun vliegtuig triplex .. dat eerst helemaal op maat maken voor de wanden en of vloeren en die dan later aanbrengen . zodoende kan je ook eerst bijv wandverlichting aanbrengen en de draden op die manier netjes wegwerken …

en een plaatje vliegtuigtriples van 35 x 60 cm van 2 mm dik kost hier in amsterdam e.3.50 dus ..het bespaart je een hoop gedoe en verrekte armen schouders of nek hahahha.. op de site josjebouwt kun je het ook zien . zei heeft het ook gedaan en het is gewoon supermakkelijk !!!

nogmaals succes en hoop dat je er wat aan hebt

groetjes

bert victorian era

• Astrid

Wat een fijne tips, duhh plafonds never nooit aan gedacht!

Als doel heb ik een eenvoudig (lees beginners) maar chique huis in gedachten. En om te voorkomen dat ik er echt kapitalen aan uitgeef voordat ik weet of ik het echt heel leuk ga vinden heb ik het “Hema grachtenpand” gekocht.

Ik ga even over de voorzetwanden en eventuele verlichting googlen en nadenken. Is het niet een beetje veel voor een leek om hier mee te beginnen? Het klinkt me nog een beetje compliceert in de oren.

Groet Astrid L.

• Bert

hoi hoi

ik ken dat huis niet, maar dat met die voorzetwanden kan je ook doen met bijv karton ( dun ) wat niet kromtrekt na het aanbrengen van je behang verf e.d.

en luister.. ik ben als leek ooit paar jaar geleden begonnen meteen met een mega huis lees heel groot sonja heeft het nu in haar bezit ga maar eens kijken op haar pagina !!! dus pffff ook hele klus , doe het rustig aan stukje voor stukje, ook voordat je bijv muren gaat doen leg het papier of wat ook erin laat het liggen een dag en kijk ernaar ist wat ok of nee pff weg ermee .dat is dus het grote voordeel van losse wanden ben je het snel zat of wat ook kan je ze zo veranderen en je kan gewoon aan tafel bijv wandlampen aanbrengen en draadjes netjes wegwerken .. en wees niet bang gewoon doen en euhhhh ik ben ook nog een leek hoor hahah bak regelmatig zeg maar brandhout heel veel sterkte en stuur me anders even foto van je huis .. mail is zichtbaar dus …

en als je in amsterdam woont ? wil ik je ook best helpen hoor

groetjes

bertjevliegt

• minineke

hallo Astrid,

Ik zou zeggen, ga er voor zitten en bedenk wat je wilt, en met wat voor doel (ook dit is al zo leuk). Met tapijt zou ik eerst de wanden doen, verven of gewoon behang, van Euro mini is niet duur, of grote rol met heel klein printje van de bouwmarkt. Houten vloeren leg ik van lange dunne latten op maat geknipt en dan beitsen of verven, kan ook van roerhoutjes, ronde kantjes afknippen of afzagen, wordt dan wat ouder om te zien. In dat geval kun je met behangen beter wachten tot je vloer klaar is. Behangen doe ik net als in het groot, papier insmeren met behangerslijm en platte, niet te grote kwast, muur insmeren, en dan plakken, kan dan ook nog wat verschoven worden. Lijm is heel lang houdbaar in b.v. een mayonaise of appelmoespot.

Elektradraadjes wegwerken is heel mooi, vooral met cir-kit (dit is een systeem met geplakte draadtape achter het behang, dus eerst doen voordat je behangt etc), maar in een echt huis zie je toch ook draden naar wandcontacten lopen.

Verlichting met draadjes kan altijd nog wanneer het huis al “klaar”is, met tape is dit juist de eerste stap, voordat je wat anders doet.

En het is echt wat de anderen ook schrijven, op een gegeven moment gewoon beginnen, metertje de ruimte, uurtje de tijd, plafond deed ik ook wel eens ondesteboven met mijn hoofd i.p.v. het huis met een bouwlamp erbij voor het licht, en je ziet al zo snel resultaat, echt geweldig.

Minineke