engelse houtmaat

• ineke

vraagje: ik wil uit een engels blad een tuinset maken.

nu kom ik niet uit de maten van de latjes.

bijv.3/16 x 3/16. ik weet hoeveel een inch is maar dan kom niet aan afgeronden maten.is daar ergens een schema voor?

alvast bedankt. gr. ineke z

• Petra/Pooh

http://www.gerard.nl/afdicht/technisch/omrekenen/omrekenen.htm

• Petra/Pooh

Oh te snel… is het dan niet gewoon 3.16 invoeren in inch?

Dan kom ik uit op 8 cm en 2,6 mm

excact 8.02640 cm

Kan dat kloppen?

Geef anders de link eens door van de workshop.

groetjes Petra

• Petra/Pooh

of het is 3/16e, dus drie-zestiende.

In dat geval kom je op 0.48 inch= 1.21920 cm

dus zeg maar afgerond 1 cm en 22 mm.

Je ziet vast wel wat meer kan kloppen, die 1,22 of die 8,026 cm….

• Josje

Hoi Ineke,

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn hersenen meteen op tilt slaan wanneer ik maten als 3/16e inch tegen kom. Daarom heb ik een tijdje geleden een heel handige liniaal gekocht waar dit alles ook in decimalen op staat. 3/16e inch is gelijk aan .187 inch oftewel 0.47498 mm. Afgerond naar boven 5 mm.

Je kunt ook gebruik maken van je google calculator hiervoor. Type 3/16 inch in google search en het antwoord komt bovenaan in mm te staan. Volgens google is het: (3/16) inch = 4.7625 millimeters Ook 5 mm dus.

Petra, ik ben dus bang dat geen van jouw beide antwoorden kloppen ;-)

Succes met de tuinmeubels!

Groeten, Josje

• Josje

PS: je kunt in google natuurlijk ook al die andere rare maten invoeren zoals 23/32 inch (hoe verzinnen ze het toch?) of 5 23/32 inch (= 14,5 cm) etc.

Groeten, Josje

• Petra (Pooh)

Ik ben in elk geval heel blij dat jij het weet Josje!

Zo is Ineke geholpen, en heb ik weer wat bijgeleerd, en je weet je bent nooit te oud om te leren, en bijleren doe ik graag!

Die lineaal waar kwam die vandaan?

Ook geen idee dat men die mm zo afronde, wel logisch eigelijk, erg lastig drie kwart mm te nemen. ;)

Joh hier had ik echt geen idee van, ik dacht er zijn twee opties, maar nee dus…

Er is er maar eentje en die klopte van geen milimeter met de mijne hihi…

groetjes P:):)H

• ineke

ben blij dat ik niet de enige ben die confuus wordt van die engelse maten haha.

allemaal bedankt voor jullie hulp. daar kan ik mee aan de slag.

gr. ineke z

• Josje

Ach Ineke, zelfs Engelsen en Amerikanen raken erdoor in de war, dus wij hoeven ons niet te schamen hoor! Het wordt tijd dat ze daar eens op het decimale stelsel overstappen ;-)

Petra, omdat jij schreef 3/16e inch = 0,48 inch greep ik naar mijn liniaaltje. Zoals ik al zei gaan mijn hersenen echt op tilt bij deze breuken, maar ik dacht nog wel “0,48 inch is bijna een half, dat moet dan toch in de buurt van 15/32 inch liggen?” Jaja, en dat om half één 's nachts.

Het liniaaltje heb ik bij Pete Boorum gekocht, van SmallerThanLife (www.smallerthanlife.com). Aan de ene kant de liniaal in inches, met onderverdelingen in inches en 16e en 32ste inches, aan de andere kant een lijst met decimale equivalenten voor 8ste, 16e, 32ste en 64ste inches.

Ik zie het liniaaltje alleen niet op hun website staan.

Ik heb ooit wel eens een omrekentabel voorbij zien komen, maar heb geen idee waar die vandaan kwam. Even dacht ik aan het Poppenhuiskladblog, maar dat zijn de maten voor de verschillende schalen.

Ik zal de maten van het liniaaltje wel in een tabel zetten binnenkort, hebben jullie er allemaal iets aan!

Groeten, Josje

• mini plusser+

Bij de WIBRA hebben ze vaak lineaals van 30 cm met beide maateenheden erop. Voor het nieuwe schooljaar zullen deze er wel weer liggen denk ik zo.

Bij inches is het voor mij gewoon aantal streepjes tellen tussen de inch-lijnen - ik zet dan op een papiertje de Engelse maat met 2 streepjes en meet dan met CM's gewoon de dikte tussen deze streepjes en “corrigeer” dan de maat naar Ned houtdiktes.

Het is even “oefenen” om 3/32 - 5/16 - 3/8 inch dan op de lineaal te bepalen, het went heel snel - maar het is in mijn ogen “simpeler” dan steeds omrekenen.

Succes ermee