welk verband voor houten vloer

• Charissa

Graag zou ik zelf een houten vloer maken van stokjes, maar in welk verband leg je dat het beste? Wie heeft een mooi voorbeeld of ideetje? Ik heb wel eens gelezen dat je bv. steeds 2, 4, 6 cm van het eerste stokje af kunt halen, maar hoe doe je dat dan met het laatste stokje? En als er 20 stokjes op een rij liggen dan kun je het maar 4x doen als ze 8 cm zijn, wat dan? Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en een goede tip heeft. Bedankt alvast, groetjes Charissa

• sabine

Hallo,

Ik denk dat je bedoelt wat er op het einde gebeurd? Net zoals bij een echte begin ik met een vol latje tot op het einde dan zaag ik het op maat tot aan de muur en bein de volgende lijn met het overschot zo ‘verspringt’ je patroon idere keer.

Als je steeds hetzelfde wil herhalen moet je ze op maat zagen iedere keer maar dan werk je wel met verlies.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?

Groetjes Sabine,

• Charissa

Hoi Sabine,

Dankjewel, daar heb ik zeker wat aan. De enige vraag die ik nu nog heb is het volgende: je verspringt dus telkens eerst 0 cm dan 2 dan 4 dan 6 en dan 8, maar dan…? Dan is mijn vloer nog lang niet klaar, moet ik dan weer bij 0 beginnen of juist bij 8? Sorry als het een beetje een domme vraag is… en bedankt alvast…

groetjes Charissa

• Emmy

Hallo Charissa,

Het is heel eenvoudig. Als je met een heel stokje begint, hou je aan het eind een stukje vloer over. In dat stukje leg je een op maat gezaagd stokje in.Het stukje dat je overhoud is het begin van de tweede regel mee. Dan hou je aan het einde niets over. Je begint de derde regel weer met een heel stokje. En zo verder. Is het nu een beetje duidelijk?

groetjes Emmy

• Charissa

Hoi Emmy,

Dankjewel, ik denk ook dat mensen met verschillende ‘verbanden’ werken en het daarom niet altijd duidelijk is. Bij jou verspringt het gewoon om en om dan eigenlijk, toch? Ook een goed idee. Ik ga eens aan de slag!

Goretjes Charissa