gordijnen plooien

• merel

Hallo allemaal.

Ik wil gordijntjes gaan plooien met de onderzetter van Blokker.

Moet ik de stof nu eerst natmaken en met spelden vastzetten?

Wie kan mij helpen.

groetjes,

Merel

• helma

onderzetter werkt niet je moet een plooimat kopen.de stof hoef je niet nat te maken je moet haarlak van het kruitvat gebruiken.

• Nancy

Hoi Merel en Helma,

Bij mij werkte het wel met de onderzetter van Blokker. Ik heb zo'n grotere maat, een rechthoek model.

Ik heb de stof nat gemaakt in een mengseltje van water en textielversteviger (te koop in supermarkt), goed in de gleufjes geduwd met een oud giropasje. Een nachtje laten drogen en zonodig nog iets langer.

Eenmaal droog kwam de stof eruit met prachtige stevige plooitjes!

Ik vond een plooimat te duur en daarom heb ik het zo gedaan.

Het gaf bij mij een mooi resultaat.

Groetjes Nancy

• marlies

Hoi Merel,

Ik knip de stof op maat spuit t iets nat, met bv n plantenspuit, dan duw ik de stof met twee oude bankpasjes in de gleufjes. Je duwt met een pasje de stof in n gleufje en dan de andere, de eerste houd je dan nog vast en pak je er pas uit als nummer 2 erin zit, dus staads een pasje erin houden, anders trek je de stof er wel ns uit. Ik hoop ook dat je t nog n beetje begrijpt………

Okk moet je blijven kijken dat je met de stof recht, of haaks, op de stof blijft gaan, anders komen je plooien er scheef in te zitten. Is t stofje klaar dan kun je t inspuiten met stijfsel of haarlak, maar probeer eerst ff uit, sommige haarlakken geven n gele glans, maar ik doe t altijd zo. Wel goed laten drogen, evt met fonn, voor je het eruit trekt. Probeer anders eerst met n oefenlapje, dan krijg je er wat handigheid in, veel succes en groetjes marlies

• Marjo

Inderdaad Marleis,

zo doe ik het ook met de plooimatten hoor. En vooral een nachtje laten drogen…

In mijn kersthuis http://www.marjocaris.nl/huizen/tolhuis%20-%207%2029-12-2006.jpg kan je een van de resultaten zien.

Groetjes,

Marjo

• Marianne

Ik maak de stof alleen maar nat met water en gebruik geen versteviging. Dan in de plooimat en laten drogen.Heb je veel haast dan de föhn erop. Prima plooien en geen angst dat de lak of iets anders vlekken geeft.

Gr.Marianne

• merel

Dames,

Heel erg bedankt voor de adviezen.

Wil er eigenlijk nu direct aan beginnen….helaas:

Gezin, spitsuur en nachtdienst.

Ik laat jullie weten wanneer het gelukt is.

liefs,

Merel