lak of vernis

• Marijn

Wie weet welke lak of vernis ik het beste kan gebruiken nadat ik mijn meubeltjes heb geverfd of heeft iemand andere tips?

• Miranda (Budel)

Dit hangt er helemaal vanaf op welke basis de verf is die je hebt gebruikt. Is dit verf op terpetine-basis (te herkennen aan; schoonmaken met terpetine) dan moet je ook een lak of vernis gebruiken op deze basis.

Gebruik je verf op waterbasis dan kun je gebruiken wat je wilt. Zowel lak/vernis op water basis als op terpetinebasis zijn nu te gebruiken.

De meeste poppenhuisverfjes zijn op waterbasis en van de meeste van deze verfjes zijn ook vernissen van het zelfde merk in de handel. Je kunt kiezen tussen mat of glanzend, afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken.

Groetjes Miranda

• Poohbeer

Ik gebruik verf van Talens, de bekende glazen potjes die is in glans en mat.

Ook heb ik appleverf en dat is heel mat, die lak ik dan ook af met lak die glanst.

Hiervoor heb ik van Talens de grotere maat lak, (verf is ook in klein en groot)

het is heerlijk dat het een lak op waterbasis is, ook omdat je de kwasten dat gewoon met water kunt reinigen. (wel gelijk onder warm water schoonmaken)

Op waterbasis stinkt ook niet zo erg, beter voor wat je inademt ook.

Het heet Decorfin vernis.er is satin en gloss 50ml

het lijkt een beetje wit, niet geheel transparant maar is het over de verf wel.

Hier kun je zien hoe het er uit ziet;

http://www.kars.nl/nl/catalogus.php?actie=zoek&rubriek=26E

groetjes Petra

• Marijn

Bedankt voor de reacties, super! Ik heb acrylverf gebruikt dat is op waterbais volgens mij. Morgen even naar de hobbywinkel om vernis, maar als het mat is dan zie je het toch niet en kun je het toch net zo goed alleen geverfd laten of geeft dat toch een extra iets?

• Poohbeer

nee ik vind glans mooier… het geeft natuurlijk wel een soort finishlaagje…. maar over acryl vind ik de gloss veel mooier.

Bij Pipoos heeft men ook een eigen merk, vraag de verkoper wat men vind… en of het vergelijkbaar is. Pas wel op dat het op waterbasis is hoor, anders heb je ook terpentine nodig en je kwastjes moet je in de terpentine zetten ed…

succes!

Petra

• Nancy

Hoi Marijn,

Ik gebruik voor vernis altijd een blikje van de bouwmarkt. De ene keer gebruik ik zijdeglans, de andere keer hoogglans. Soms heet zijdeglans ook eiglans, dat is hetzelfde effect. En dan zie je dus echt wel een glansje. Je kleuren worden ook dieper en voller als je er een vernis over doet.

Wel opletten dat je dus acryl vernis koopt.

Dat staat hierboven al beschreven.

Ik gebruik altijd hobbyverf op acryl vasis. Alleen als ik plastic moet verven, dan gebruik ik Humbrol. Dat houd goed op kunststof. Het duurt wel langer voordat het droog is, dus alleen als het echt nodig is.

Succes met schilderen ;-)

Groetjes Nancy

• Marijn

Bedankt voor de tips! Dan heb ik toch nog 1 vraagje…. ik wil ook plaatjes (van papier) op de meubeltjes plakken. Zou ik die mee kunnen vernissen of gaat dat niet?

• Miranda (Budel)

Even opletten. De vernis uit de bouwmarkt is prima. Heb ik ook vaak gebruikt, maar persoonlijk vind ik hem minder bruikbaar voor meubeltjes, omdat het een dikker laagje geeft dan de hobby-vernis die ik gebruik van Folk-Art (ik kan het precieze merk niet even voor je nakijken. De hobby-spullen zitten al ingepakt voor onze 1:1 verhuizing). Het kan nl bij draaiende deurtjes problemen geven als je meerdere lagen nodig hebt voor het goede resultaat, en meestal heb je minimaal 2 laagjes nodig.

Groetjes Miranda

• Petra

Marijn, de lak van Decor fin, Talens, die ik je aanraadde, heb ik diverse malen gewoon kleine dingetjes op de verf gelijmd, en dan gelakt, lijkt net geschilderd!

Gaat prima. Als je over het plaatje zelf meer keer lakt, zie je geen hoogte verschil, of dikte van de lak zeg maar, hij is heel vloeibaar. Het is niet van die dikke lak.

Als je een voorbeeld wilt zien; http://www.mijnalbum.nl/Foto-6AQGYIWU.jpg

hier zie je een bedje en een kast van Peter Rabbit.

Het bedje is ingeschilderd met dun kwastje dus en verf.

De kast zitten kleine plaatjes op, gewoon van internet af, uitgeprint, uitgeknipt en overheen gelakt. (dus eerst geverfd natuurlijk)

groetjes Petra

• Marijn

Dankjewel Petra, super uitleg, daar kan ik zeker wat mee!